kranj, prometna-nesreča, avtobus Svet24.si

Policija išče voznika avtobusa, ki je v Kranju ...

Kourtney Kardashian Svet24.si

Kourtney Kardashian ponosna na telo, ki ji je dalo...

gašper bedenčič Necenzurirano

Tonin in Žakelj na policijo prinesla tudi ...

milan kucan sr Reporter.si

Razvnete strasti v SD: Milana Kučana razkuril ...

popovic Ekipa24.si

Velika drama kapetana Celja: Po tekmi z Domžalami...

poroka rudi marjetka Njena.si

Marjetko in Rudija razdvojili, a sta našla pot ...

luka doncic Ekipa24.si

Luka Dončić je postal del izbrancev in podpisal ...

(nk)
(nk)
0 21.11.2022 11:48:28

Za volanom ne bodite za ekranom, v prometu ne bodite na spletu!

psno
Agencija za varnost prometa in Policija začenjata nacionalno preventivno akcijo "Varno brez telefona v prometu"

Mobilni telefoni so zadnje desetletje eden izmed večjih motilcev pozornosti v prometu, ki dokazano povečujejo tveganje za nastanek prometnih nesreč. Vozniki ob uporabi mobilnih telefonov pogosto povzročajo zastoje v prometu. Agencija za varnost prometa in Policija v času od 21. do 27. novembra 2022 izvajata preventivno akcijo »Varno brez telefona v prometu«. V letošnjem letu je do 15. novembra Policija ugotovila 22.540 kršitev uporabe mobilnega telefona med vožnjo, lani v enakem času pa 30.866. Trend upada je mogoče pripisati poostreni zakonodaji, ozaveščanju Agencije skozi vse leto in nadzoru Policije. Med kršitelji izstopata starostni skupini od 35-44 let s 27 % ter od 25-34 let z 20 %. Glede na kategorijo udeleženca prevladujejo vozniki osebnih avtomobilov, teh je bilo 13.389 (59,4 %), slaba četrtina (5.347) pa voznikov tovornih vozil. Vse več je tudi kršiteljev – voznikov e-skirojev.



Mobilni telefoni močno vplivajo na kognitivne sposobnosti voznika, kar ugotavlja tudi dr. Tina Cvahte Ojsteršek s Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru v doktorski nalogi z naslovom Vizualna pozornost voznika na prometno okolje in dogajanje ob prisotnosti motenj znotraj vozila.  Za potrebe naloge je bil izveden terenski eksperiment, kjer so 23 udeleženih voznikov v realnem okolju izpostavili 15 motnjam znotraj vozila, ki so povezane z uporabo mobilnega telefona (prostoročno ali običajno), iskanjem stvari v avtomobilu ali nastavljanjem ali upravljanjem s sistemi v avtomobilu. Kot naloge, ki so z vidika odvrnjene vizualne pozornosti od prometnega okolja najbolj problematične, so se pokazale naloge uporabe mobilnega telefona, kot so branje in pošiljanje SMS-sporočila, ogled posnetka, ter naloge, ki vključujejo nastavljanje sistemov znotraj avtomobila, kjer prednjačita navigacijski sistem in radio. Pri teh nalogah so vozniki na vetrobransko steklo gledali manj kot 30 % časa opravljanja celotne naloge. Najbolj izpostavljena skupina voznikov so poklicni vozniki, saj so zaradi narave dela izpostavljeni večjemu naboru motenj znotraj vozila, poleg tega pa so pogosteje pod vplivom drugih dodatnih dejavnikov, kot sta utrujenost ali motnje kognitivne pozornosti.


V času akcije bo Policija nadzirala uporabo mobilnih telefonov in drugih naprav ter opreme (tablic, prenosnih računalnikov, slušalk), ki motijo voznikovo vidno in slušno zaznavanje ali možnost obvladovanja vozila. Poleg tega bodo pozorni tudi na druge prekrške, predvsem tiste, povezane z izpostavljenimi udeleženci v prometu, pešci, kolesarji, vozniki e-skirojev. Agencija bo v tem času izvajala medijske aktivnosti ter v sodelovanju s SPV Mestne občine Ljubljana z nadcestnimi transparenti opozarjala na tveganja, ki jih prinaša uporaba mobilnega telefona v prometu. Agencija za varnost prometa in Policija pozivata: »Klic, sporočilo, všeček ali objava na družbenih omrežjih naj počakajo. Za volanom ne bodite za ekranom, v prometu ne bodite na spletu!«



Terenski eksperiment dr. Tine Cvahte Ojsteršek s Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru
V doktorski nalogi z naslovom Vizualna pozornost voznika na prometno okolje in dogajanje ob prisotnosti motenj znotraj vozila avtorica Tina Cvahte Ojsteršek s Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru ugotavlja, da pri sprejemanju informacij o prometnem okolju in dogajanju vizualna pozornost predstavlja najpomembnejši kanal pridobivanja relevantnih informacij, zato so motnje voznika, ki vplivajo na njegovo vizualno zaznavanje ali procesiranje vizualnih informacij, najpomembnejše z vidika zagotavljanja in ohranjanja varnosti vožnje.


V nalogi je bilo analiziranih in med seboj primerjanih več potencialnih motenj vizualne pozornosti voznika, ki se pojavljajo znotraj vozila. V terenskem eksperimentu je bilo 23 udeleženih voznikov v realnem okolju izpostavljeno 15 motnjam znotraj vozila, ki so povezane z uporabo mobilnega telefona (prostoročno ali običajno), iskanjem stvari v avtomobilu ali nastavljanjem in upravljanjem s sistemi v avtomobilu. Ob tem so snemali vidno polje voznikov in z napravo za sledenje pogledu ugotavljali njihovo smer gledanja.


Ugotovili so, da vizualno pozornost voznikov poleg mobilnega telefona najbolj zmotijo aktivnosti znotraj avtomobila, ki se nanašajo predvsem na nastavljanje sistemov znotraj avtomobila in jih vozniki navadno opravljajo brez razmišljanja o posledicah. Poleg uporabe telefona, se je za zelo problematično aktivnost izkazalo upravljanje z različnimi sistemi v avtomobilu, kot so nastavljanje klimatskega sistema, tempomata, navigacije in radia. Gre za motnje, ki jih vozniki opravljajo skoraj nezavedno, čeprav bi lahko njihovo uporabo brez težav preložili na kasnejši čas.


Najdaljši odstotek trajanja pogledov in fiksacij stran od prometnega okolje se je pojavil pri nalogah nastavitve klimatskega sistema, navigacijskega sistema ter nastavljanju radia. Pri vseh nalogah se je pojavila tunelizacija smeri gledanja skozi vetrobransko steklo po horizontalni osi, pri večini nalog pa tudi po vertikalni osi.


Kot naloge, ki so z vidika odvrnjene vizualne pozornosti od prometnega okolja najbolj problematične, so se pokazale naloge uporabe mobilnega telefona, kot so branje in pošiljanje SMS-sporočila ter ogled posnetka, ter naloge, ki vključujejo nastavljanje sistemov znotraj avtomobila, kjer prednjačita navigacijski sistem in radio. Pri teh nalogah so vozniki na vetrobransko steklo gledali manj kot 30 % časa opravljanja celotne naloge.


Najbolj izpostavljena skupina voznikov so poklicni vozniki, saj so zaradi narave dela izpostavljeni večjemu naboru motenj znotraj vozila, poleg tega pa so pogosteje pod vplivom drugih dodatnih dejavnikov, kot sta utrujenost ali motnje kognitivne pozornosti.

Nova zakonodaja je prinesla strožje kazni
Agencija za varnost prometa je vrsto let opozarjala na veliko tveganje, ki ga predstavlja uporaba mobilnih telefonov v prometu in predlagala zakonske spremembe. Te so bile z lansko novelo Zakona o pravilih cestnega prometa v celoti sprejete, veljati pa so začele sredi avgusta. V okviru akcije želi Agencija voznike ozaveščati in informirati o tveganjih zaradi uporabe mobilnega telefona med vožnjo ter novih zakonskih določbah. Za uporabo mobilnega telefona med vožnjo je za voznike motornih vozil predpisana kazen 250 evrov ter 3 kazenske točke. Za udeležence v prometu, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja (kolesa, e-skiroji in ostala lahka motorna vozila), pa kazen za uporabo mobitelov, slušalk in drugih naprav med vožnjo znaša 120 evrov.

Tudi prostoročno telefoniranje ni varno!
Zakon sicer dovoljuje uporabo naprave za prostoročno telefoniranje, ki pa ga Policija in Agencija odsvetujeta, saj odvrača pozornost voznika in ni varno! "Med vožnjo ne upravljajte s telefonom, ne pregledujete socialnih omrežij, si ne zapisujete opomnikov, ne brskajte po spletnih straneh, ne fotografirajte ali snemajte, saj je vožnja aktivnost, ki ji moramo posvetiti vso pozornost! V primeru nujne uporabe mobilnega telefona se ustavite na primernem mestu zunaj vozišča in pot nadaljujte šele, ko končate s pogovorom," še svetujeta Policija in Agencija za varnost prometa.




Uporaba mobilnih telefonov med vožnjo  podaljšuje reakcijski čas voznika

Mobilni telefon ne šteje med primarne vzroke za nastanek prometne nesreče, vendar pa je izjemno pomemben dejavnik tveganja za njihov nastanek, kot ugotavlja tudi dr. Tina Cvahte Ojsteršek s Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru.



Tuje raziskave kažejo, da je med pisanjem SMS sporočila ali pregledovanjem družbenih omrežij voznik povprečno 5 sekund osredotočen na telefon in ne na vožnjo. Pri hitrosti 60 km/h prevozi razdaljo več kot 83 metrov. V naselju, pri vožnji 50 km/h prevozi skoraj 70 metrov. Še večje tveganje pa je na avtocestah, kjer pri hitrosti 130 km/h v petih sekundah prevozi več kot 180 metrov, na hitri cesti pri vožnji 100 km/h pa prevozi 139 metrov. Gre za podobno tveganje, kot da bi takšno razdaljo prevozil z zaprtimi očmi. Voznik vozi z bistveno zmanjšano pozornostjo in s tem ogroža sebe in vse druge udeležence prometa. Agencija na ta dejstva opozarja tudi z novimi letaki in plakati.



Med uporabo mobilnega telefona je uporabnikova pozornost zmanjšana v treh vidikih zaznavanja in upravljanja, vidnem, telesnem in miselnem.



Z uporabo mobilnega telefona med vožnjo se pomembno zmanjšuje zbranost voznika in zmožnost za pozornost na dogajanje na cesti in njeni okolici. Voznik lahko spregleda ključne informacije iz okolja, zato se poveča tveganje za nastanek prometne nesreče, po različnih mednarodnih raziskavah od 4x-23x. Tako ogrožamo sebe in druge, za nastanek nesreče pa je dovolj že majhna napaka.


Pri voznikih so različne študije ugotovile tudi do 50 % slabši reakcijski čas kot pri vožnji v normalnih pogojih:

počasnejše zaznavanje prometne signalizacije in reagiranje nanjo,

daljši zavorni čas,

zmanjšano zaznavanje okolice in prometa,

večje tveganje pri odločitvah, kot je npr. zmanjšana varnostna razdalja, manjše prilagoditve razmeram na cesti in drugo



Med kršitelji prevladujejo vozniki osebnih vozil, vse več tudi med vozniki e-skirojev in kolesarji

Zakonodaja določa, da voznik med vožnjo ne sme uporabljati opreme ali naprav na način, ki bi zmanjševale njegovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila (maska, slušalke, telefon itd.). Letos je policija do 15. novembra ugotovila 22.540 kršitev, lani v enakem obdobju pa 30.866. V celotnem letu 2021 je policija ugotovila 33.254 kršitev, leta 2020 pa 36.771. Upad kršitev že drugo leto zapored je mogoče pripisati poostreni zakonodaji, ozaveščanju skozi vse leto in nadzoru Policije.


Med kršitelji izstopa starostna skupina 35-44 let, ki predstavlja skoraj tretjino vseh kršitev (27 %). Sledijo starostne skupine od 25-34 let z 20,4 %, od 45-54 let z 20 %, od 55-64 let z 13,2 %, najmanj pa je kršitev v starostnih skupinah do 18 let, od 18-24 let in nad 65 let. Glede na kategorijo udeleženca v prometu prevladujejo vozniki osebnih vozil, teh je bilo dobra polovica, sledijo vozniki tovornih vozil, ki jih je za slabo četrtino (21,2 %) in kolesarji s 3,8 %, kar je še enkrat več kot v enakem obdobju lani. Naraščajo kršitve pri voznikih e-skirojev, teh je bilo letos 35, lani pa le 8.

Izboljšanje je konec leta 2021 ugotovila tudi Agencija med ponovljenim terenskim opazovanjem voznikov v enajstih mestnih občinah. Mobilni telefon je med opazovanjem avgusta 2021 uporabljalo 1.162 voznikov oziroma 2 % od vseh vozil (59.141), ki so bila v štirih urah zajeta v štetje, februarja 2021 pa 1.482 oziroma 2,7 % od vseh vozil (55.503).


Agencija in Policija še opozarjata, da nemalokrat vidimo zamišljene pešce, ki s pogledom v mobilni telefon stopijo na prehod za pešce ali na kolesarsko stezo, in ne preverijo, ali so to storili dovolj varno. Pravočasnost in ustreznost reakcij pešca je zaradi uporabe mobilnih telefonov in pregledovanja družbenih omrežij zmanjšana do 60 %.






Galerija

Članki iz rubrike