Ekipa
© 2025 Salomon d.o.o. Vse pravice pridržane
jz
jz
25. 11. 2025 · 15:55
Deli članek:

Nori Pogačar z 'Marsa'. Dokazano. Njegovo telo ima neverjetne sposobnosti

Profimedia
Tadej Pogačar ob vzponu na Peyragudes na Touru 2025

Izjemni podatki o slovenskem zvezdniku.

Nova študija je pokazala, da bi lahko Tadej Pogačarjev VO2 max (najvišja vrednost v telesu koliko kisika lahko porabi telo ob maksimalni obremenitvi) dosegel kar 96 ml/kg/min (mililitrov kisika na kilogram teže na minuto), s čimer je postal fiziološko najboljši zmagovalec Dirke po Franciji v zgodovini.

VO2 max, znan tudi kot maksimalni vnos kisika v telo, je merjenje največje porabe kisika med intenzivno vadbo. Vrednost pri profesionalnih kolesarjih, merjena v ml/kg/min, se običajno giblje med sredino 75 in 85, pri čemer le najboljši presežejo 90. Petkratni zmagovalec Toura Miguel Indurain naj bi na imel VO2 max 88, podobno kot Chris Froome, štirikratni prvak. Trikratni zmagovalec Greg Lemond je dejal, da je bil njegov VO2 max okoli 93.

Zdaj pa je analiza norveškega raziskovalca Oleja Kristiana Berga, objavljena prejšnji v reviji Journal of Science & Cycling, ocenila, da je Pogačarjev še višji. Berg je ocenil Pogačarjeve dosežke na šestih gorskih etapnih zmagah na dirki Tour de France v letih 2024 in 2025: Plateau de Beille, Isola 2000 in Col de la Couillole leta 2024 ter Hautacam, Peyragudes in Mont Ventoux leta 2025.

Pogačarjevo izhodno moč je izračunal z uporabo javno dostopnih podatkov – kot so njegove telesne mere (višina 176 cm, teža 66 kg), ocenjena teža kolesa (7,2 kg) in čas vzpona – ter izračunal ocene kritične moči, najvišje moči, ki jo lahko kolesar vzdrži približno 40 minut. Berg je nato za izračun te vrednosti uporabil ustaljeno predpostavko, da kritična moč doseže približno 85–90 odstotkov VO2 max.

Profimedia
Tadej Pogačar na Mont Ventoux 2025

Ugotovil je, da je Pogačar na šestih vzponih dosledno vozil v klanec med 6,4 in 7 W/kg, s povprečno izhodno močjo 442 W. Njegove najbolj impresivne številke so bile dosežene na kronometru na Peyragudes, 13. etapa leta 2025, ki jo je prevozil s porabo 7 W/kg (462 W).
Berg je podobne vrednosti našel tudi pri Pogačarjevi zmagi na Plateau de Beille, 15. etapa leta 2024, kjer je Jonasa Vingegaarda premagal za več kot minuto do vrha vzpona, ob tem, da je že opravil štiri vzpone prve kategorije.

"Vrednosti, pridobljene za Plateau de Beille leta 2024, kažejo, da je bil VO2 max med to dirko za Pogačarja v razponu od 91 do 96 ml/kg/min," je Berg zapisal v svojem članku in dodal: "Verjetno na zgornji ravni, glede na to, da so prejšnji del etape in prejšnji dnevi dirke morda nekoliko znižali njegovo kritično moč v primerjavi z optimalnimi pogoji."

Te številke bodo verjetno še višje, če jih preizkusimo v laboratoriju, brez utrujenosti, ki jo prinaša tritedenska dirka, ter popuščanja in pospeševanja tempa dirke.

Bergova analiza ima nekaj pomanjkljivosti; raziskovalec ni upošteval vpliva vetra na Pogačarjeve nastope. Vendar je zaključil, da je razumno verjeti podatku, da je VO2 max v sredini 90 pravilen, glede na Pogačarjevo doslednost in dejstvo, da je bil eden od analiziranih nastopov kronometer.

Profimedia
Tadej Pogačar - Hautacam 2025

"Tako izhodna moč kot poraba kisika, ki sta bili ustvarjeni za prikaz teh športnih dosežkov, sta res neverjetni," je zaključil Berg.

Domneva se, da je najvišji VO2 max, kar jih je bilo kdaj zabeleženih, pripadal nekdanjemu svetovnemu prvaku v kronometru za mladince Oskarju Svendsenu, ki je leta 2012 kot 18-letnik med testom dosegel vrednost 97,5 ml/kg/min. Dve leti pozneje je opustil kolesarjenje, pri čemer je kot razlog navedel pomanjkanje motivacije.

Oče dvakratnega zmagovalca Toura, Vingegaarda, je leta 2023 za Cycling Weekly povedal, da je bil pri sinu pri 17 letih izmerjen najvišji VO2 pri 97, kar je bila tako visoka vrednost, da je preizkuševalec sprva mislil, da je naprava pokvarjena. Kot dokaz tej vrednosti ni bilo predloženih nobenih argumentov.

Ocenjuje se, da najvišji VO2 za 40-letnega amaterskega športnika znaša približno 41 za moške in 35 za ženske.

Berg je svoj članek zaključil z besedami: "Upajmo, da bomo na Touru de France 2026 videli še več podvigov, ki bodo premikali meje človeške fiziološke zmogljivosti."